Як зберегти економічну та професійну незалежність? Визначитися з “нішею” та аудиторією? Як знайти нові джерела доходів, розробити якісний бізнес-план? Чи варто змінити ставлення до свого медіа та розвивати його як бізнес? Протягом двох днів близько двух десяків топ-менеджерів регіональних ЗМІ разом шукали відповіді та шляхи.
Редактори обговорювали галузеві проблеми, дискутували, радилися з експертами. У Харкові пройшов Форум, організований в рамках проекту “Голос місцевих ЗМІ” Інститутом регіональної преси та інформації (Україна) та Фондом Томсона (Велика Британія), за фінансової підтримки ЕС.
Кожен з редакторів, який заявив про своє бажання обговорити з колегами проблеми, передусім, свого регіонального ЗМІ, привіз на нинішній Форум власну історію. Топ-менеджери представляли різні медіа – районні, міжрайонні, міські, обласні. ТБ, радіо, онлайн, друковані. Різна форма власності. Різні нюанси розвитку. Але мета спільна – залишитися на медіаринку. Визначитись, а що ж далі?
Украінський медіа-експерт та тренер Ангеліна Солдатенко (ІРМІ) вважає: немає «рецептів» для кожного. «У нас є ідеї, які ми пропонуємо, але же у редакторів – аналіз конкертних ситуацій, розуміння потреб аудиторії. Вони можуть обрати ту модель, яка стане у нагоді. Але ж перед тим, як щось створювати, треба досконально вивчити ситуацію. Оцініть свої редакційні можливості, чи є у вас кваліфіковані кадри. Не можна вирушати в дорогу, не «проклавши» її повною інформацією».
– Ми обговорили важливе: треба робити продукт для певної аудиторії, “під замовлення”, – коментує Магда Уолтер, тренер та медіа-експерт з Великої Британії. – Безумовно, кризовий стан економіки негативно впливає на розвиток медіа-середовища. Але я впевнена: за будь-яких умов можна вижити та знайти джерела доходів. Треба бути більш креативним, не боятися ризикувати. Щодо Вашого питання про роздержавлення. Я вважаю, цей процес буде фундаментальним для зміцнення демократії в Україні. ЗМІ повинні бути вільними від державної залежності, працювати над зміцненням свого авторитету щоденною чесною та незалежною роботою. Також важливо розуміти, що медіа – це бізнес, але цей компонент не повинен впливати на творчій процес. Маючи розуміння своєї аудиторії, ніші, цілей та засобів їх досягнення, можна залишитися на ринку.
Топ-менеджери «створювали» моделі нові медіа та захищали свої проекти. Вчилися знаходити креативні ідеї, вивчати аудиторію, пропонувати новий якісний продукт. Наприклад, прямо тут «народилося» телебачення для українців за кордоном «Вісті з України», фішка якого – особливий стиль подачі інформації. Або газета «Стройка» – для усіх забудовників у Донецькій області.
Оксана Алексєєва, Великоновосілківська суспільно-політична газета “Сільський край”:
– Секрет будь-якого успіху – рухатися. Тренінг – це можливість не лише ділитися досвідом, а й народжувати нові ідеї. Ці ідеї, що дуже важливо, прямо тут і зараз, отримують оцінку колег, виникають варіанти вирішення проблем. Маємо можливість змінити вектор руху, подивитися на свої завдання під новим кутом зору. Обговорили все – від визначення спеціалізації видання в залежності від аудиторії до досить несподіваних джерел доходу. І ще: монетизація сучасних ЗМІ повинна відбуватися “в голові”, це гарантує успіх у дійсності…
Пошуком додаткових джерел фінансування займалися під час мозкового штурму, і виявилося, що їх насправді дуже багато. Видавництво, онлайн-ресурс, реклама, проведення тренінгів, залучення волонтерів, отримання грантів, туркомпания, редагування матеріалів, модерування заходів, фотографування, прес-центр, студія-продакшн – ось лише деякі. Обговорили плюси та мінуси об’єднання бізнесів. Чи може це не зашкодити репутації? Авжеж.
Наталія Зворигіна, в.о. головного редактора газети “Запорізька правда”:
– Переконалася, що наші проблеми – не виключні, є проблеми галузі, вони системні. Одже й вирішення потребує системного підходу. Застосування “мозкового штурму” для мене набуло практичного значення, планую використовувати цей інструмент у робочому процесі. Дізналася про нові для мене джерела фінансування, можливості заробити.
Тетяна Белименко, редактор районної газети “Слово трудівника”, Запорізька область:
– Для мене особливо важливі нові знайомства, свіжі ідеї подальшого розвитку регіональної преси. Обговорення спільних проблем, напрацювання шляхів їх вирішення. Я вважаю, креативні ідеї, які ми обговорили у групах, мають перспективу втілення на регіональному рівні.